In mijn vorige blog, Functioneert jouw team goed? heb ik een aantal vormen van conflictgedrag beschreven. Heel kort: aanvallen / verdedigen /vertragen. Kunnen we dan nu eenvoudig signalen herkennen? Of is er meer nodig voor het daadwerkelijk herkennen van een conflict?
Het herkennen van de hierboven genoemde conflictsignalen vraagt communicatief bewustzijn en scherpe waarneming. Niet ieder signaal, zoals roddelen of weerstand wijst namelijk op een conflict. Het gaat er nu om betekenis te geven aan die mogelijke signalen. En om betekenis te geven aan het pakket aan signalen dat je verzameld hebt. Hiervoor kunnen de volgende vijf tips behulpzaam zijn:
Waarom is het van belang zo precies te omschrijven wat je waarneemt?
Je kunt dan de situatie beter bespreken met betrokkenen. En zonder oordeel checken. Ik zie dat en dat. Klopt dat? Dat kan een begin zijn van een aanpak van het conflict.
www.freepik.com / Designed by Alekksall
Voorkomen bedrijfsschade
Onzichtbare conflicten ondermijnen de samenwerking in je organisatie en hebben nadelige effecten op productie, dienstverlening en bedrijfsprocessen. Dat is schade. Schade wil je niet in je bedrijf. Als je de schade zichtbaar kunt maken, kun je er iets aan doen. Daarnaast gaan sluimerende conflicten ten koste van het werkplezier. Direct aanpakken kan de sfeer herstellen.
Hersteld conflict = betere samenwerking
Gerepareerde conflicten dragen bij aan een betere samenwerking, bedrijfscultuur en bedrijfsresultaten. Een organisatie die sluimerende conflicten op een goede manier aanpakt toont zich resultaatgericht en communicatief bewust. En is naar alle waarschijnlijkheid eerder een succesvol bedrijf en een prettige plek om te werken.
Herken je zaken?
Zit je zelf in een lastige situatie? Vermoed je dat er meer aan de hand is dan het op het eerste gezicht lijkt? En wil je daar iets aan doen? Onderneem dan actie. Neem ook gerust vrijblijvend contact met mij op om te overleggen over de situatie. Bel 06 – 55 05 13 14 of stuur een mailtje info@conflictwerk.nl